Istnieją dwa rodzaje instalacji ADSL, różniące się od siebie typem podłączonego modemu. Nie wiesz co zrobić, gdy nagle utracisz połączenie z Internetem? Dowiedz się, jak sprawdzić, czy masz prawidłowo podłączony router/modem!
1) Modem USB – Netia najczęściej udostępnia swoim klientom modele Sagem i Thomson ST330.
- Modem jest zasilany przez port USB. Aby go zrestartować, włącz i wyłącz komputer.
- Na modemie mruga dioda ADSL? Sprawdź podłączenie zgodnie ze schematami z instrukcji. Spróbuj docisnąć wszystkie przewody, ewentualnie możesz odłączyć wszystkie inne urządzenia (telefony, rozgałęźniki) oraz podłączyć do gniazdka sam modem.
- Dioda ADSL świeci ciągłym światłem? Sprawdź numer błędu, który pojawia się przy połączeniu.
2) Routery z wyjściem Ethernet – na rynku dostępnych jest wiele modeli. Najważniejsze, by parametr Annex pasował do posiadanej linii telefonicznej: Annex A – POTS (linia analogowa), Annex B – ISDN (linia cyfrowa).
- Aby zrestartować router, należy odłączyć go od zasilania. W tym celu wystarczy wyciągając wtyczkę z gniazdka lub wcisnąć przycisk ON/OFF. UWAGA – na modemie znajduje się przycisk RESET usuwający ustawienia. W pierwszej fazie nie należy go wciskać.
- Kontrolki na routerze informują o tym, czy urządzenie odbiera sygnał. Oznaczenie diody będzie się różnić w zależności od modelu. Zazwyczaj spotyka się np. ADSL, DATA czy @. Lampka powinna stale świecić. Jeśli mruga, sprawdź podłączenie modemu.
- Router można konfigurować przez aplikację z płyty lub stronę www, z którą urządzenie automatycznie się łączy. Aby ją otworzyć, należy wpisać w pasku przeglądarki: http://10.0.0.138. Netia spot wpisujemy http://192.168.1.254 lub http://netiaspot.home. Modemy mogą mieć różne adresy – właściwy znajdziesz w instrukcji lub na nalepce na spodzie urządzenia. Wejście na stronę z konfiguracją routera jest jednym ze sposobów na podstawowy test. Kłopot z jej otworzeniem oznacza problem lokalny, czyli związany z komputerem i/lub routerem.
- Routery czasami się zawieszają. W takiej sytuacji wystarczy odłączyć urządzenie od zasilania na około minutę oraz ponownie podłączyć. Kiedy modemo-rouer znów się włączy, można sprawdzić połączenie z Internetem.
Router powinien być odpowiednio skonfigurowany. Internet od Netii na linii telefonicznej Netii musi spełniać odpowiednie parametry, o których więcej dowiesz się w artykule https://media2.pl/tech/164600-Jak-skonfigurowac-router.html.